Typy klientów na rynku nieruchomości

Każdy rynek charakteryzują różne typy klientów i warto zwrócić uwagę na to, czym kierują się przy poszukiwaniu nieruchomości. Jak się okazuje, rodzaje klientów są związane z wiekiem i momentem życia, w jakim aktualnie się znajdują. Można wyszczególnić pięć grup klientów na rynku nieruchomości.

  1. SINGIEL Singli wśród kupujących mieszkania jest najmniej, jeśli jednak podejmuje już taką decyzję, najczęściej decyduje się na zakup małego mieszkania, głównym kryterium wyboru dla niego jest lokalizacja nieruchomości. Single z racji niewielkich kosztów utrzymania mają z reguły wysoką zdolność kredytową, co powoduje, że stać go na mieszkanie o wyższym standardzie, często w lokalizacji bliskiej centrum miasta.
  2. MŁODE MAŁŻEŃSTWO Zdecydowana większość klientów biur nieruchomości i deweloperów stanowią młode małżeństwa, które rozpoczynając wspólną drogę szukają mieszkań w korzystnych cenach. Młode małżeństwa często stawiają na mieszkania o średnim standardzie, gdyż wychodzą z założenia, że jest to ich pierwsze, ale nie ostatnie mieszkanie. Dzięki takim kryteriom wyboru są w stanie zdecydować się na osiedla oddalone od centrum miast, gdyż najważniejsza jest dla nich stawka za metr kwadratowy. Młode małżeństwa decyzję o zakupie nieruchomości podejmują wspólnie i często razem odwiedzają biura nieruchomości.
  3. MAŁŻEŃSTWO 40-LATKÓW Inaczej decyzję zakupowe podejmują dojrzali, zapracowani 40-latkowie. Nie chodzą zazwyczaj razem do biura nieruchomości, gdyż decyzję najczęściej podejmuje żona, która ma od początku do końca zaplanowaną wizję nowego lokum. Grupę dojrzałych rodzin reprezentują te małżeństwa, które mają w planie zmienić mieszkanie, gdyż te zakupione wcześniej staje się dla nich za małe. Rodziny takie często posiadają już pierwsze mieszkanie, zakupione kilkanaście lat wcześniej i jest ono swojego rodzaju inwestycją i ulgą w zakupie nowego mieszkania, rodziny te decydują się często na wynajem pierwszego mieszkania, dzięki czemu mogą pozwolić sobie na zakup większej nieruchomości bez większych obciążeń budżetu. Rodziny te często poza zwiększeniem metrażu oczekuję lepszego standardu mieszkania, ale jednocześnie decyzję o zakupie mieszkania podejmują z większym przemyśleniem i raczej na lata. Kryterium wyboru jest tu lokalizacja, dostęp do szkoły, przedszkola, opieki medycznej, środków transportu oraz możliwości parkowania jak najbliżej nowego mieszkania. Bardzo często także dojrzałe rodziny dzięki możliwościom finansowym podejmują decyzję o zakupie domu.
  4. INWESTOR Inwestorzy kupują najczęściej mieszkania dla dzieci lub w celu wynajmu i czerpania z niego dochodów, lokują tym samym kapitał na przyszłość. Mieszkania takie kupują głównie osoby powyżej 40- roku życia, które traktują je, jako inwestycję, często, jako start na przyszłość dla swoich dzieci, które wchodząc w dorosłość mogą mieć już własne mieszkanie, towarzyszy im przekonanie, że lepiej mieć swoje, niż wynajmować od innych.
  5. SENIOR Klient senior to osoba, która zamienia mieszkanie z większego na mniejsze. Decyzję taką seniorzy podejmują, gdy dzieci są już dorosłe, i mieszkają już poza domem. Często wiąże się to także z tym, że mieszkanie jest na piętrze, w związku, z czym sprawia trudności i chętniej poszukują oni mieszkań na niskich kondygnacjach. Najczęściej decyzję o nowej nieruchomości podejmują osoby, które już kilka razy się przeprowadzały i nie są przywiązane do okolicy, w której żyły. Dzięki sprzedaży większej nieruchomości na obrzeżach miasta seniorzy mają możliwość zakupienia mniejszego mieszkania w centrum miasta, gdzie mają lepszy dostęp do komunikacji, lekarzy, sklepów.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz